Costa del Sol, weinig zon.

Logboek 2008  Comments Off on Costa del Sol, weinig zon.
May 242008

alegria onder de Jebel Musa, Marokko

Van Ceuta naar Almeria, 18-24 mei 2008

In Ceuta besloten we om niet langs de Marokkaanse kust door te varen naar Melilla en van daar over te steken naar Almeria omdat we toch behoorlijk moe waren, Liesbeth net twee penicilline kuurtjes achter de rug had, waarmee je nou ook niet echt weerstand van opbouwt en waarom we geen zin hadden om een of twee nachtjes door te varen.

Onderweg waren er wel wat ankerplaatsen langs het Rif gebergte zoals Calla Cangrejo, voorbij El Jebha en Penon de Velez (naast de omstreden Spaanse rots).

Maar dat moet worden aangegeven bij het inklaren in Marokko in Smir, van slapen komt daar ook niets door de Kif smokkelaars en aanverwante nachtelijke nieuwsgierige jeugd en zit je vast aan een verplicht vaarschema.

Bovendien zat erboven de Afrikaanse kust een gemeen lage druk gebiedje, waardoor de weersvooruitzichten aan de noordzijde van Alboran er beter uitzagen.

Op 18 mei vertrokken we om 1000 uur naar Fuengerola bij mooie doorstaande Westen wind van 4/5. Later trok deze aan in de straat tot een dikke 6, zodat we soms 8.5 knopen liepen, waarbij we moesten uitwijken voor een oplopende enorme lege mammoettanker. Volgens de peiling zouden we makkelijk voor hem overgaan, maar als zo een eiland bovenwinds komt is dat geen optie.

Onder de wal liep de wind terug naar een kracht 4 en om 1800 lagen we ingeklaard gemeerd, terug in Spanje, na een heerlijke zeildag.

De volgende morgen vertrokken we om 1100 uur naar Motril, maar omdat onderweg het weerbericht veranderde en waarschuwde voor een West 7 in de namiddag, besloten we koers te veranderen naar Caleta de Velez, een sardine vissershaventje met een haveningang net oostelijk van een kleine uitstekende kaap, dus een ingang beneden de wind. Met een dikke 7 liepen we om 1730 uur naar binnen, in een barstensvolle piepkleine haven. Wat is een boegschroef op dat soort momenten dan toch een waardevolle(en rustgevende) aanvulling op de dan te kleine bemanning van 2 personen.

Om 1800 uur lagen keurig gemeerd langszij de Maranatha, een prachtig klassiek jacht, (2x de Alegria) uit Kiel. ’s Avonds verhaalden we onder aanwijzing van de havenmeester verder naar binnen, naast de reparatiewerf, omdat de verwachting voor de volgende dag West 8 was en we te kennen gaven te willen blijven. Na heerlijke tappa’s te hebben gegeten in de Taberna de Puerto gingen we naar bed.

De volgende morgen maakten we een mooie strandwandeling naar Torre del Mar, een leuk toeristenplaatsje met een leeg woest strand en kromstaande krakende palmen in de storm.

In een straatje tussen de Spanjaarden in een overvol restaurant heerlijk gegeten, waarna met de wind in de rug voldaan op de terugweg.

21 mei vertrokken we naar Motril, motorzeilen bij een zwakke westelijke wind, waar we om 1415 bij de “koninklijke” afmeerden, het dagmenuutje gebruikten en daarna het schip hebben ontzout. Boodschapje, Tobias nog even, voor zijn conditie, naar het strand waarna tappaatje en glaasje wijn aan boord met uitzicht op sneeuwtoppen van de Sierra Nevada.

De volgende dag, 22 mei, voeren we door naar Almerimar, met een West 3, later 4.

De weersverwachtingen blijven echter onstuimig. Voor morgen wordt in midden Spanje harde wind en onweersbuien verwacht en hier een zuiderstorm, kortom, nog steeds lage druk gebieden die onder het hoog in midden Frankrijk door schieten.

We besloten daarom nog even in de baai van Almeria te blijven en kaap Gata, (het zuidoostelijke puntje van Spanje) nog niet te ronden en dus nog niet om de noord te gaan tot het weer zich wat meer heeft gestabiliseerd.

Vissersplaatsjes genoeg, om nog te ontdekken.

Nu liggen we in een grote jachthaven, voor de korte termijn goed beschut naar het zuiden met alle faciliteiten en (nog) zonder toeristen en als het echt gaat regenen is er een oude stad (Almeria) nabij.

Het is nog best koel voor het jaar, 22-25 graden, gisteren hebben we pas voor het eerst de bimini opgezet. Maar misschien zijn we in de Algarve al “gehard” tegen (of verwend door) de hitte.

Voorlopig doen we woestijnwandelingen bij de Kaap, klust Liesbeth optimistisch aan de zonwering en is Michael bezig met preventief onderhoud.

Posted by at 2:05 pm

Van de “Atlantic” naar de Middellandse Zee.

Logboek 2008  Comments Off on Van de “Atlantic” naar de Middellandse Zee.
May 182008

12 – 16 mei 2008, van Ayamonte naar Ceuta

Na de laatste zaakjes voor het huis te hebben geregeld; gravel, huismanagement en sleutelmaker, was het dan zover.

9 en 10 mei maakten we de boot gereed; olie, ververst, olie en brandstoffilters vervangen, stores en water geladen, gasflessen gevuld, boot gepoetst en barang gestuwd.

Op 11 mei sloten we het huis af en was Arlette, onze buurvrouw, zo vriendelijk om ons naar Ayamonte te brengen.

12 mei om 1000 uur vertrokken we op de vloed.

Met de eerste ebstroom en een NW wind zeilden we de Guiadiana uit.

De wind nam in de middag iets toe tot West 5 en in de avond in de baai van Cadiz tot West 6 met een flinke, meegaande deining.

Net voor donker, om 2130 uur, meerden we af in de Marina des Americas, in de handelshaven van Cadiz naast de cruiseschepen, na een heerlijke zeildag.

De volgende dag maakten we een stadswandeling, deden wat boodschappen en aten tussen de middag gezellig op het terras van Felipe el Catolica in de hoofdstraat van de oude stad, (tussen een Zwitserse familie en een Australisch stel op huwelijksreis, het seizoen is begonnen)

De 14e mei vertrokken we om 0900 uur uit Cadiz en zeilden voor een Westelijke wind ¾ naar Barbate, net voor de ingang van de straat van Gibraltar, tegenover Tanger. Later ging de wind nog meer liggen en werd het motorzeilen rond Cabo Trafalgar. Na een rondje met Tobias, aten we in de jachtclub een heerlijk stuk verse tonijn, uit de dagelijkse oogst van het net dat voor de haven ligt en 6 mijl zeewaarts steekt.

’s Morgens om 0900 vertrokken we samen met de tonijnvissers en motorzeilden we voor de stroom in een variabele wind tot Tarifa.

Vlak voor Tarifa zagen we een enorme Halo rond de zon, wat de morgen toch wel uniek maakte met links Europa, rechts Afrika en boven ons die enorme gefilterde zon, omrand met een ultraviolette cirkel.

Na Tarifa trok de wind aan tot een dikke 5 uit het West Zuid Westen, zodat we met 7,5 knopen per uur de straat dwars overstaken naar Ceuta.

Daar kwamen we om 1530 aan, tankten vol voor het seizoen en deden de verdere taxfree boodschappen.

De “Alegria” is terug in Afrika en terug in de Middellandse Zee.

Posted by at 1:06 pm
May 082008

Van oktober tot nu heeft de “Alegria” weinig gezeild en lag ze rustig in Ayamonte op steiger

E-13.

Dit in tegenstelling tot de bemanning.

Liesbeth en Michael waren druk aan het verhuizen en verbouwen. Ondertussen waren in januari zus Elzelien en moeder Marijke op bezoek, die tussen de wandelingen door flink in de tuin bezig waren.

In februari waren Jurriaan, Sigrid, Jaap, Jilles en Bart-Anne op bezoek, waarbij ook de Alegria werd geïnspecteerd. Verder waren de mannekens flink op het strand bezig en hebben we de eerste verjaardag van Bart in Portugal gevierd.

In maart waren Grietje en Jeanne uit Cazorla een paar dagen op bezoek en ontdekten we door Grietje een roodkopklauwier, dwergarenden, kameleons en nieuwe soorten orchideeën.

Zus Saskia kwam in april op bezoek en heeft nog flink wat Aloë’s helpen planten op de helling.

Ondertussen werd er via de tuinclubs, de vrienden van het Museu, de lessen Portugees en met de andere expats uit de vallei een behoorlijk sociaal leven opgebouwd met de daaraan verbonden verplichtingen, waaronder maandelijkse Sunday-lunches en Friday evening suppers.

Admiraal Liesbeth vond het dan ook tijd dat we maar weer eens het water op moesten.

Toen Peter en Lieneke op weg naar hun boot in Almerimar een paar dagen langs kwamen, begon het toch wel weer te kriebelen.

We spraken af om elkaar in juni te ontmoeten op de Balearen.

Door de tijdrovende procedures van de “Camara” met betrekking tot de bouw van de garage en zwembad, werd met de architecte en de aannemer besloten om deze projecten door te schuiven naar oktober en tot dan te gaan zeilen.

Eind april hesen we de zeilen en maakten we de boot weer vaarklaar.

We regelden nog huistoezicht via Arlette van Care 4 Casas, maakten de achterkant van het huis nog af en waren best tevreden over het resultaat.

We gaven het huis een naam; Quinta Ribeira

We besloten om begin mei te vertrekken en te gaan varen via de Balearen, Corsica en Sardinië, Sicilië naar Tunesië en daar de boot eventueel achter te laten gedurende de winter.