Jul 182008

Ibiza, Formentera en Mallorca, van 29 juni tot 18 juli 2008.

De 26e en 27e juni hadden we de elektricien aan boord om de ankerlier te repareren. Aardige mensen, maar de fout werd niet opgelost, bij het proberen werd motor 2 gebakken.

Dat was de laatste op het eiland, nieuwe motor kon worden geleverd op 1 juli. Na het probleem aan de dealer in Nederland te hebben voorgelegd, (de elektricien op Ibiza had er duidelijk geen kaas van gegeten), werden we zaterdag terug gebeld; het probleem moest niet gezocht worden tussen main bushbar en lier, maar in de besturing; tussen de schakelaars, de magnetische relais en de winchmotor. Dit doorgegeven aan de reparateur en afgesproken om 1 juli te bellen of de nieuwe motor er was en dan op 2 juli te repareren.

We besloten niet in het warme stadje en de jachthaven te blijven, maar het weekend naar Formentera te gaan en daar een boei op te pikken in het natuurpark.

Wat prachtig! Net de Bahamas, spierwit strand en lagunes.

We lagen vlak voor een klein strandje waar bijna niemand kwam en met de dinghy waren we in 15 minuten in de lagune en bij Porto Sabina. Ook hebben we prachtige wandelingen gemaakt naar Punta Pedredas.

Op 1 juli werd de ankerwinch echt gerepareerd, maar werden er twee motoren berekend, foutje.

De 2e juli vertrokken we naar de noordkust, Cala San Vincente, maar toen we de doorgang van Isla Tagomago waren gepasseerd, draaide de wind naar Noord en kregen we een hoge doorstaande deining op de kop.

Hadden we even geen zin in en voor de wind zeilden we naar Cala Roig aan de zuidkust, waar we het mooiste weer van de wereld hadden.Daar lag nog een 380 en die zie je niet vaak.We zijn een kopje koffie bij ze gaan drinken en hebben over onze boten gepraat, oa.

Vandaar zeilden we de volgende dag naar Cala Talamanca, naast de hoofdplaats, Puerto de Santa Eulalia de Rio, waar we twee dagen in “de greate stad” bleven. Leuk relaxed sfeertje, mooi stadje.

Vandaar zeilden we verder naar het Noorden en ankerden in Cala Binirras, terug bij de trommelaars. We waren het eiland links en rechtsom gezeild en hadden bijna iedere mooie baai gezien. Wat is dit een mooi zeilgebied!

3 weken Ibiza, het eiland swingt nog steeds, Liesbeth loopt in sarongs en onze bloemetjeskettingen zitten steeds in de knoop. Op naar Mallorca.

Op 11 juli staken we over, net iets ruimer dan aan de wind en 18 knopen wind. 64 mijl en 9 uur later kwamen we ten anker in de baai van Santa Ponsa, een leuk haventje aan zuidwest kust. Heerlijk zwemmen en een avondwandeling met tapa.

De 13e zeilden we verder, binnen de Maigrets en rond Isla Torro en Cabo Figuera naar Las Isletas, waar we achter de eilandjes ankerden.

Mooie wandeling en een café solo met een Torres op een terrasje om de dag af te sluiten.

De volgende dag zijn we met een taxi naar Palma gereden en hebben de oude stad “gedaan”. Mooie kathedraal en Arabische baden en een mondain stadje. Op de Plaza de St. Eulalia hebben we heerlijk gegeten onder de platanen. Na de boulevard pikten we de taxi terug naar de eilandjes.

Van de Isletas zeilden we de baai van Palma uit en voeren langs de zuidkust, ronden Cabo Sa en ankerden in de baai van Colonia de Porto Sant Jordi.

Een stil vissersplaatsje waar (nog) niet veel toeristen zijn. Heerlijk gezwommen, mooie stranden en wandelingen gemaakt richting Cabo Salinas. Onderweg kwamen we baaien tegen zonder enige bebouwing(!). Rust en witte ongerepte stranden.

Op de 16 juli was er een processie van vissersboten met het beeld van de heilige Carmen, die door de baai werd gevaren om de vissers voor het komende jaar te beschermen. Aan de wal werd een mis gehouden in de openlucht op de kade tussen de vissers.

De nacht na de processie woei het met een windkracht 8 en hevig onweer, waarbij de wind 360 graden rond ging. Michael heeft niet veel geslapen, maar het anker hield het prima.

Liesbeth is ondertussen op zeer goede voet komen te staan met de Marine “boswachters” en heeft voor morgen en overmorgen een boei geregeld in het marine-ecologisch park van Porto Pedro. De tweede dag zijn we van plan om (onecologisch) daar een autootje te huren en het binnenland te verkennen.

Daarna verder naar de Noordkust, en dan over naar Menorca.

Mallorca is een prachtig zeilbaar eiland (behalve de woeste westkust, maar om te schuilen, indien nodig is daar Porto Soller).

Het enige is, hoe mooi soms ook, het eiland swingt niet. Misschien komt dat wel door de enorme aanvoer van Air Berlin toeristen.

(Op een terras in Palma, achter ons; heerlijk eiland, aber im winter sind hier sehr viele Spanier) Zoiets ongeveer.