Aug 152008

Menorca, 3-16 augustus 2008,

Bahia de Fornells, Mahon; Cala Llonga, Club Maritimo, Mola Llevante, Cala Taulera, Cala Rata en Cala Taulera.

Op 3 augustus pikten we een boei op in Cala Longa, aan de noordkant van Isla Rei, in de enorme natuurlijke haven van Mahon.

De 4e gingen we naar het plaatselijke ziekenhuis waar een flinke scheur in de bovendijspier van Michael werd gevonden met een grote bloeduitstorting die steeds groter werd, waardoor de pijn toenam.

We kregen injecties en medicijnen mee en een enorm aantal verbandmiddelen, om dagelijks in verse alcoholcompressen te kunnen voorzien alsmede rust en krukken. Ook moesten we steeds voor controle naar het ziekenhuis, waardoor de combinatie krukken/boei/dinghy erg pijnlijk en niet bevordelijk voor een spoedig herstel bleek.

Gelukkig konden we een plaatsje aan de kade krijgen bij de Club Maritimo, waarvandaan het een klein hopje met de taxi naar het ziekenhuis was.

De injecties hielpen goed, na drie dagen konden de krukken aan de kant.

Op maandag 11 augustus werden de laatste doktershandelingen verricht en mocht Michael weer voorzichtig lopen.

We verhaalden we naar Cala Taulera, aan de noordoostkant van de haven, met mooie strandjes en onder de muren van het buitenfort.

De weerberichten waren echter slecht, een flinke mistral en NW 7 met een voorspelling voor 8/9 op 15 augustus.

We besloten daarom naar binnen te verhalen en pikten een boei op recht tegenover de stad, in Cala Rata.

Liesbeths verjaardag vieren we dus in Mahon, waarna we afhankelijk van de zeegang, op zondag of maandag zullen oversteken naar Alghero aan de westkust van Sardinie, waar zus Marina en neef Martijn aan boord zullen komen.

Ondanks de drukte van het hoogseizoen (en de pech van de afgelopen weken) hebben we genoten van de Balearen. We hebben steeds rustige baaitjes kunnen vinden in prachtige natuur, altijd kunnen zeilen en overal leuke plaatsjes ontdekt en vriendelijke mensen ontmoet.

Al zijn de laatste dagen erg saai, been omhoog en rust;

De Balearen zijn een heerlijk zeilgebied!

Posted by at 7:32 pm
Aug 032008

Mallorca en Menorca, van 19 juli- 3 augustus 2008

De 16e pikten we een boei op in Porto Petro. Het was erg onstuimig weer en we lagen recht voor de ingang op een binnenkomende deining, zodat we vroegen of we naar de Cala se sa Torre mochten verhalen. Daar lagen we rustig om de hoek, tussen twee strandjes, van Club Mediterranee, waar we zwemmend Tobias konden uitlaten. Slechtere plekken met storm zijn te bedenken.

´s Avonds zijn we heerlijk gaan brassen aan de wal.

De volgende dag maakten we een mooie wandeling langs de kust, om te zien hoe hard het waaide.

De 21e voeren we door langs de oostkust naar Porto Colon, waar we aan de noordkant van de haven ankerden en twee dagen het stadje onveilig maakten. Een oud vissersdorp, met weinig toerisme (behalve de zeilers dan).

De 24e voeren we door naar Cala Moto, ook bijna geen toerisme, prachtige verlaten baai met glashelder water.

Heerlijk gezwommen, nog een wandeling langs de kust gemaakt en toen doorgezeild naar de noordkust, Porto Pollensa, waar Liesbeth een boei had geregeld in het marinepark.

In Pollensa hebben we een autootje gehuurd en zijn we door de bergen aan de noordkust gereden, Lluc met het oude klooster, Soller, waar we heerlijk gegeten hebben op het dorpsplein, Puerto Soller met de spectaculaire uitzichten, Valldemosa, met het oude slot en kapel en aan het eind van de dag bij zonsondergang de noordwestpunt, Cabo Formentor. Wat een prachtig eiland en wat een heerlijk zeilgebied.

De 28e staken we over naar Menorca met een mooie doorstaande ZW wind, weer een Island Packet Express reisje.

Om 1600 uur lagen we ten anker in Cala Dagador, net zuidelijk van Ciudadela. ’s Avonds, bij het Tobias uitlaten liep Michael via een steile helling terug naar de boot, waarbij er plotseling iets knapte in het rechter bovenbeen, zweepslag, ouderdom, maar verdomd pijnlijk en (eindelijk?) rust.

De volgende dag lagen we om 1200 uur op de ferryplaats, laadden zoet water en topten de batterijen af en toen Liesbeth bij de kapper was, heeft Michael het schip maar weer eens goed ontzout. Wat is de Middellandse Zee zout, je kan het van de ramen krabben en wat krijgt de boot daarmee op zijn donder!

Ciudadela is een prachtig stadje, de oude hoofdstad van Menorca met een prachtige kerk en mooie pleinen. we zijn er twee dagen gebleven.

De 30e zeilden we langs de noordkust en ankerden in een verlaten baai met 3 vissersbootjes aan een piertje, Cala Fontanellas.Daar zagen we een meeuw die een hele kreeft aan het verorberen was.

De volgende ochtend verhaalden we naar Cala Algayerens, ook aan de noordkust, met een prachtig strandje waar we heerlijk hebben gezwommen en ´s avonds een prachtige wandeling maakten door de net gemaaide korenvelden en maisvelden. Een beetje Engeland op Menorca.

De eerste augustus zeilden we naar Bahia de Fornells, waar we heerlijk Michaels verjaardag hebben gevierd op het pleintje aan de haven van Fornells, met live music.

Intussen maken we ons toch zorgen over het pijnlijke been van Mike, het lijkt op een gescheurde spier; de 3e augustus zeilden we door naar Mahon, waar we maandag maar naar de dokter gaan.

Ook moeten we daar nog wat karweitjes doen en de boot klaar maken voor de oversteek naar Sardinie, waar op 20 augustus Marina en Martijn in Olbia aan boord komen.