Jun 072013

Marmaris, Rhodos, Simi (Pathi), Knidos (Carian Coast), Kos, Asin Liman (Iassos, Ionian Coast), Farmokonisi, St. Nicolas Bay (Ionian Coast; Priene, Milete Didyma), Kusadasi, Gokovar Liman, Chios,Ildir Liman, Oimoussa, Foca, Chios. (Pyrgi, Olymbi, Mesta, Nea Mony monastry) .

2013-05-22-at-10-35-05

Na een heerlijk bezoek aan de kinderen en kleinkinderen en moeder Noordijk kwam Mike op 7 mei aan in Marmaris, boot gepoetst, anti-fauling en nieuwe annodes geplaatst, ging de boot op de 9e mei tewater. Zeilen erop, nieuwe buiskap geplaatst en na water en stores geladen te hebben vertok Mike de 12e naar Rhodos, waar de 14e Alex aan boord zou komen.

Ten anker liggend, de 13e ging het oliealarm over van de motor. De oliekoeler bleek niet geheel te functioneren, de 14e werd dan ook zeer voorzichtig Rhodos binnengevaren, waar Sidhi stond te wachten om de oliekoeler en uitlaat te demonteren en schoon te maken. Later bleek ook de sensor voor het oliepeil aan vervanging toe.

Kortom, Alex viel in de prijzen; gelukkig was alles gerepareerd om 2200 uur, zodat in het gastenhutje gewoon geslapen kon worden. Om 1500 uur, na een wandeling door de oude stad, vertrokken we naar Simi, Noord 2/4 later, motorzeilend. Om 1915 uur presenteerden we het anker in de baai van Pathi, aan de Westkust. We aten een pastaatje aan boord en sliepen in een windstille baai.

De volgende dag om 0915 uur gingen we anker op met een variabele wind, kracht 2. We maakten een rondvaart door Simi baai en vervolgden de reis via het Simi Channel, tussen Nilos en Simi, naar Knidos, een oude Griekse stad van het Carisch Verbond. Bij een windje kracht 2/3 uit het westen motorzeilden we op het grootzeil. Om 1445 uur meerden we af over bakboord in Knidos. We maakten een wandeling door de opgravingen, dronken een biertje en aten ’s avonds in het restaurant met uitzicht op kaap Krio.

De 17e mei vertrokken we om 0900 uur naar Kos, motorzeilden hoog aan de wind, kracht 4.

Om 1515 uur meerden we af in de oude haven, onder het fort van de kruisridders. Laadden water en kuisten het schip. ’s Avonds maakten we een wandeling, aten een Griekse schotel, tapten een mop en vervolgden de wandeling. Leuke stad; Mike werd door een schone Noorse aangesproken, Captain; do you charter?  Waarop hij stotterend, blozend en een mond vol tanden verklaarde dat het seizoen tot zijn grote spijt al was volgeboekt.

2013-05-26-at-13-07-07

Vertrokken van Kos, zonder passagiers, om 0900 uur, zeilden met een mooie ruime wind naar Agatonisi, maar verlegden na de middag en windshift naar NW de koers naar Iassos, tegenover Gulluk, ook een oude Griekse stad uit het Carisch Verbond, waar we om 1600 afmeerden in de laag, met voor een anker. We maakten een wandeling door de opgravingen, bezochten het museum en aten ’s avonds een visje aan de wal.

Vertrokken de volgende dag, zondag de 19e naar Agotonisi, NW5 met Genua, kotterfok en grootzeil.

Na het aantrekken en krimpen van de wind vielen we af naar Farmokonisi, waar we om 1700 uur ten anker kwamen in een prachtige baai, tegenover de Romeinse villa, waar Julius Ceasar nog gegijzeld is geweest, door een groep piraten. Tijdens een biertje en het gesprek over, uiteraard, de huidige piraterij, kwamen 4 zwaar bewapende Griekse militairen de berg af en schreeuwden dat we “het militaire gebied” direkt moesten verlaten, (of we werden gegijzeld?). Alex zag de kogels al fluiten, maar na contact gemaakt te hebben over de VHF, verklaarde de kapitein dat het schip volgens de internationale pilots en zeekaarten op een officiele open ankerplaats lag. Ook dat er recent geen berichten aan zeevarenden waren uitgegaan, om te melden dat dit was veranderd. Na naam, roepnaam en naam van de schipper te hebben doorgegeven werd het stil.

Na een uur werden we weer opgeroepen en vriendelijk verzocht om een baai om de zuid te verhalen, waar we welwillend aan hebben voldaan, na het voorbeeld te hebben gegeven dat er nu plotseling een politie agent verbied om op een aangegeven parkeerplaats te parkeren. (Wij zijn militairen, geen politie, was het antwoord?). Maakten een pasta en hadden een rustige nacht.

De volgende morgen om 0900 uur, na een krachtig ontbijt, haalden we het anker op, waaraan een (waarschijnlijk nog) Romeinse tent hing. Na wat friemelen en achteruitslaan maakten we het doek vrij en vertrokken naar St. Pauls bay, onder Dip Burnu, de kaap die uitsteekt in Samos Straat.

We zeilden met een NW 3, later N 4, zodat we wat moesten afvallen en het laatste stukje motorden.

In St. Pauls Bay lag een Zweed en een Fransman, zodat we verhaalden naar St. Nicolas Bay, net tenZuiden, die we voor onszelf hadden. Alex ging nog even zwemmen, maar het water was nog erg koud. Onze (virtuele) Helga was weer ongesteld, zodat we maar weer zelf kookten, heerlijke pasta.

s’ Avonds kwam de Turkse kustwacht nog even in de baai kijken, maar na een zwaai verwenen ze alweer. Mooie stille baai in een prachtige ambiance.

2013-05-25-at-17-51-17

De volgende morgen vertrokken we na het ontbijt om 0900 uur op de motor via Samos Straat naar Kusadasi, passeerden om 1000 uur Adasi Bayrak.

Bij aankomst Kusadasi, bleek de Noordam van de HAL voor de kant te liggen, we riepen hen op, vertelden dat Kapitein van Binsbergen; voorzitter van de NVKK en oud inspecteur van de Scheepvaartinspectie Voogel, aan boord waren. Wellicht waren er bekenden aan boord.

De 1e stuurman belde s’ middags terug, dat kapitein van Donselaar aan de wal was.

Om 1330 meerden we af in de jachthaven.

Kuisten het schip, laadden water, klaarden, aten een visje bij het duiveneiland en huurden een autootje voor de volgende dag.

De 22e mei, reden we naar Didyma, bezochten de enorme tempel van Apollo, reden terug naar Milete, bezochten het museum en de opgravingen van de enorme stad en haven. Daarna reden we door  naar Priene, de derde stad van het Ionisch Verbond aan deze kust. Priene ligt erg mooi, hoog boven de Meander delta in de bergen.

In Priene aten we in een prachtige tuin heerlijke Turkse pannekoeken met Aubergine en tomaat en spinazie met kaas en Ayran, een zilte verse karnemelk.

Mooie dag om de overblijfselen van de Griekse cultuur in Klein Azie te zien en een prachtig rondje door de binnenlanden.

Bij terugkomst in de Marina haalden we de was op en de bb.motor, deden onderweg nog een boodschap in een enorme supermarkt, brachten de huurauto terug en maakten nog een avondwandeling.

De 23e stond er buiten Noorderstorm van 7/8 dus hielden we een rustdag en klusten we wat aan de boot. De volgende dag was de wind gedraaid naar ZW, maar er stond nog een dikke 6 en 2 meter golven buiten. Omdat we hoog aan de wind hier tegen in moesten en we geen haast hadden, vonden we liggen blijven te verkiezen boven hakken. “A gentleman never sails against the wind”, dat waren we bijna vergeten.

We verkenden de kasba’h en deden aan preventief onderhoud.

De 25e vertrokken we naar Gorkovak Liman, een baai aan de Turkse kust, halverweg Cesme. Waar we om 1630 uur ankerden en twee lijnen aan de wal uitgaven, omdat de zwaairuimte wat krap was. Een heelijke rustige baai met een overweldigende stilte.

De volgende morgen zetten we de buitenboordmoter op de dinghy en verkenden de baai, veel flotsam. Troep, jammer omdat de baai zo puur is. We gingen 1030 uur anker op naar Chios en (moter) zeildenmet Zuid 2/3, later in de zee van Chios. Zuid 5/6. Om 1630 meerden we af in de “marina”, een onafgebouwd project gefinancieerd door de EC, een bunker zonder faciliteiten, maar goed beschut.

We aten aan de wal in de oude stad in een tentje uit de Lonely Planet.

De volgende morgen vertrokken we om 1030 met een NO4 en zeilden de baai over naar Karabag Adasi, een mooie rustige baai goed beschut tegen de Noorden wind. Na een slalom door de fishfarms ankerden we om 1530 uur. Alex probeerde nog een zwemmanoeuvre, maar het water was nogal aan de frisse kant. Doodstille nacht in een anders redelijk drukke toeristische omgeving.

Vertrokken om 0900 uur naar Oimoussa, het eiland waar 30% van de Griekse (grote) reders vandaan komt en ’s zomers terugkomt.

Omdat de wind met een ZO4 doorstond, maakten we een rondje rond het eiland, soort rondje Texel.

Motozeilden het laatste eindje door Straat Strovilo en meerden om 1600 uur af over bakboord.

Aten in het plaatselijke restaurant met wifi.

De volgende dag zetten we een buitentros bij en brachten het Fortress anker uit omdat het weerbericht Zuid 6 voorspelde, niet lekker aan lager wal.

Nadat we het schip iets van de wal hadden getrokken en alle fenders uitgaven gingen we om 1000 uur op weg naar het klooster Evangalisto, waar de dochter van een der reders heilig was verklaard, een 3 uur durende wandeling. Prachtig rondje over het eiland met mooie uitzichten. Het klooster was prachtig van buiten, mooie tuinen en kapellen, maar voor een man niet toegankelijk.

Terug aan boord kregen we ’s middags een dikke 28 knopen, meer dan de verwachte 6. Niet lekker voor de schipper, maar het schip lag dank zei de voorzorgsmaatregelen goed. Ook in de avond, tot na middernacht zette de wind door, tegen de weersverwachting in. Geen rustige nacht dus.

2013-05-25-at-17-53-06

De volgende morgen, 28 mei ontmeerden we en vertrokken naar Foca, aan de Turkse kust. We motorzeilden tot beZ Oinoussa en zeilden tot aan de bestemming met ruime wind en rondden Karaburun. Met behulp van locale kennis van een vertrekkend Turks jacht, pikten we een boeitros op en hadden een plaatsje in de haven voor twee nachten. We aten in een kofte tentje uit de lonely planet onder een bladerdak bij de vissershaven. De volgende dag maakten we de wifi tenten onveilig in het park, beklommen het kasteel en bezochten de sanctuary van de Cybele’s.

Op zaterdag 1 juni vertrokken we naar Chios, Alex moest zijn vlucht halen op maandag naar Amsterdam en Liesbeth kwam met dezelfde vlucht aan met Sammy. We zeilden na ronding van Karaburun tot bezuiden Oinamoussa op een NW ¾, die omsloeg in Zuid en uitliep op een dikke 6.

Meerden af in Chios marina om ongeveer 1600 uur, na de welwillende medewerking van andere jachten, die iets verhaalden op voor ons plaats te maken. We huurden een autootje en aten een saslik in een een snackbar met wifi.

De volgende morgen maakten we schoonschip voor de aankomst van admirasal Noordijk en maakten een tocht over het zuid en westelijk deel van het eiland, via Pirgy, Olimba, Mesti en klooster Nea Mona. Wat een woest mooi eiland!

Door de rondrit hadden we geen zin meer in een mooie afsluiting in de vorm van een visje eten, maar maakte Alex een eenvoudige doch voedzame maaltijd.

Na een glas wijn en een mooie regenboog was het bedtijd.

De volgende dag bracht de schipper Alex naar het vliegveld en pikte echtgenote Liesbeth op.

Het was een mooie reis, van Rhodos naar Chios met Turkse, Griekse havens en baaitjes.

Samen ge(motor) zeild 321 zeemijl in 30 dagen; 14 havens, 3 onbewoonde baaien aangelopen, waarvan 4 Ionische steden, 4 stormdagen en 2 sightseeing dagen langs drie andere oude Ionische steden in het binnenland en Griekse kloosters bezocht, (waar we een kaarsje voor moeder Noordijk opstaken).

Mooie reis, mooie culturele indrukken, afwisselend in weer, cultuur en omgeving; kortom voor herhaling vatbaar!