Aug 112013

2013-07-21 at 09-58-46

Rondje Aegean, stukje met Steve en Truus, Saronikis en Argolikos Kolpos, 8 Juli – 4 augustus 2013.

Patatiri, Orei, Skala Atlantis, Ormos Ay Theologos, Ghania, Bufalo Bay, Lavrion, Saunion, Mandraki Bay, Astros, Navplion, Leonidhi, Port Khelli, Spetsai, Poros, Ak Dana (baai), Korfos, Perdika (baai tZ), Aegina.

We vertrokken maandag 8 juli om 0900 uur met een NNO 5/6 van Patatari richting Evvia. Raceten gereefd, met soms 9 mijl snelheid door golven van 1,5- 2 meter. De “Alegria” leek wel een locomotief! Boven Evvia viel de wind iets terug, zodat we in kalm water de riffen eruit lieten en om ongeveer 1700 uur  meerden met het vooranker en 40 meter ketting in Orei, een leuke stad in het Noorden van Evvia, het een na grootste eiland (na Kreta) van Griekenland. Achter de ligplaats begon een prachtig strand.   We hielden de volgende dag een rustdag, zwommen heerlijk aan het strand, deden wat klusjes en maakten schoon schip en laadden water.

Tijdens de overtocht bleek dat de bilge behoorlijk vol was geraakt via het ankerspil, door overkomend water. De “Alegria” heeft de neiging om, als ze overtuigd vaart, de kop diep in het water te steken en met de laatste golfhoogtes namen we via het ankerspil veel water in via de kettingbak, die, zoals bij de meeste Amerikaanse schepen,  loost in de bilge. Liesbeth maakte direct een waterdichte hoes  voor het anker en we namen ons  voor om tijdens het zeilen de bilgepomp niet meer af te zetten. (En iets meer te reven, als dat nodig is).

Donderdag de 11e juli vertrokken we via de Skala Atlantis op Attica, passeerden de lagune en kaap Lithada, binnen Poros Likhadon en ankerden om 1600 uur in de baai van de heilige Johannes Theologos. We lagen in een grote baai midden voor het plaatsje. We vertrokken de volgende morgen naar Khalkis, om op tijd in te klaren voor de brugpassage. De brug is de enige verbinding tussen het vaste land en het eiland Evvia. Er staat meestal veel stroom en de brug gaat eenmaal per dag open, meestal ’s nachts. We kregen een briefing bij de kustwacht, het noordgaande verkeer zou voor gaan, daar zaten twee zeeschepen bij, daarna zou de zuid passage volgen, Vanaf 2130 uur standby op kanaal 12. Om middernacht werden we opgeroepen, klaarmaken voor vertrek, we waren schip nummer 1 zuidgaand. Op de brug sprongen de lichten op eerst zuidgaande passage! (in tegenspraak met de briefing, must be Greek). Dus vlug ontmeerd en opgestoomd naar de brug. Liesbeth nam het roer, (de schipper ziet niet zo best in het donker, maar daar wordt aan gewerkt.). De brug ging open en op het commando over de VHF; “Alegria proceed” , stuurde Liesbeth als eerste keurig door de brug en het  snelstromende water.

2013-07-16-at-09-12-14

We ankerden na de brug in het meer aan de zijde van Attica, om 0030 uur en verhaalden de volgende morgen naar de jachthaven aan de Evvia zijde. We deden wat klusjes, hoosden en schoonden diverse compartimenten, nog t.g.v. van de overvolle bilge van de oversteek van Patatiri. Zondagochtend maakten we een mooie wandeling langs de oude moskee en abdij en vertrokken om 1000 uur naar Buffalo baai, mooi plekje achter een lange sandspit, we bleven er een nachtje over, maakten een kustwandeling en aten ’s avonds in de taverna.

Dinsdag de 16e maakten we een wandeling, kochten nog wat groenten bij een busje en vertrokken om 1000 uur naar Lavrion bij een NNW wind van 5/6 Bf. Zeilden langs de baai van Marathon, waar de Perzen door de Grieken werden verslagen in 490 v.C., tijdens het inschepen. We meerden af in de stadshaven en maakten vast op een grote betonnen kade in de buitenhaven. De voorspelling was nog meer wind en onze plek aan de kade was toch niet helemaal lekker. ’s Avonds vertrokken we alsnog naar Olympia marina waar we rustig lagen in een enigszins uitgestorven complex. Hier zijn we een paar dagen gebleven om de boot klaar te maken voor de gasten en nog wat preventief onderhoud te plegen.

Zaterdag kwamen Truus en Steve, we aten wat en vertrokken we met een NNW 5/6, aanvankelijk met bestemming de Noord Cycladen, Nisos Kea, maar veranderden dat i.v.m. de nog steeds hoge golven werd het de baai van Sounion, met uitzicht op de tempel van Poseidon. De volgende morgen, na een offer te hebben gebracht aan Poseidon, vertrokken we naar Hydra, Mandraki baai aanvankelijk op de Yankee, later met grootzeil. We ankerden om 1700 in de baai en maakten twee lijnen vast op de rotsen. Zwommen, lieten Sammy uit, die onmiddellijk het zwembad met een aantal kinderen indook. We bbq aan boord.

De volgende morgen was het weerbericht 25 knoop Noord, recht de baai in, waarop we het plan om naar de hoofdstad te lopen, daar te lunchen veranderden in anker op te gaan. Helaas zat het anker vast onder de moorings van het zwembad, (met nog 3 andere boten), op een van deze boten zat een professionele duiker met uitrusting, die ons hielp los te komen. We gingen met de pet rond en lieten hem uiterst tevreden achter.  We zeilden naar Porto Khelli, waar we 1700 uur ankerden. We maakten een wandeling, deden een aantal boodschappen en vonden een heerlije Taverna (Rosas).

2013-07-28-at-20-11-01

De volgende dag deden we nog wat technische boodschappen, (de zekering van het ankerspil had het begeven met een zwembad aan het anker, dus moesten er nieuwe reserves komen). Om 1400 uur gingen we anker op en zeilden met grootzeil, kotterfok en genua naar Astros, aan de overkant van de Golf van Argolikos. Meerden in de laag met een achteranker. We maakten een grote wandeling, leuk stadje, Sammy had een aanvaring met drie katten en een jonge bulldog, hij schijnt die platte neuzen niet te mogen. We aten in een taverna en hadden een rustige nacht, op een bamboestokje na, dat tegen de scheepshuid tikte.

Woensdag de 24e liepen we naar boven, naar een middeleeuws kasteel, via de kustweg en terug via de trappen in het dorp. Tijdens een ijskoffie op het terras, zagen e hoe de boot van het anker werd gelicht door een boot van een flotielje van Holiday Sailing, vlug aan boord en het anker opnieuw stijf gezet. Nog even gezwommen in de haven, wat niet bleek te mogen van de kustwacht. We vertrokkn daarom maar om 1500 uur naar Navplion, waar we om 1700 uur afmeerden recht voor de stad aan een soort parkeerterrein. Vieze haven, maar een ontgelooflijk leuke stad, de eerste hoofdstad van het nieuwe Griekenland.

De volgende morgen gingen we met de taxi naar boven, een enorm Venetiaans kasteel, waar Sammy niet inmocht. Truus en Liesbeth liepen daarna de 912 treden naar beneden, Steve en Mike namen de city tour en kwamen met de bus beneden, Maakten nog een mooie wandeling door de stad, lunchten op een terras met wifi en bleven nog een nachtje.   Haalden de volgende morgen brood water en postzeels en verhaalden naar een baai om de hoek, met prachtig schoon water en wat campers, waar we zwommen en ontbeten.

Om 1100 uur gingen we anker op en motorzeilen naar Leonidhi met een NO wind 3. We meerden af in de laag en aten bij Margaritha bij het strand.   Zaterdagmorgen zwommen we aan het strand, deden wat klusjes en lunchten aan boord. ’s Middags huurden we een taxi en gingne naar het Emonaklooster, dat spectaculair hoog in de bergen ligt en reden door naar een alpine dorpje, Kosmos op 1150 meter. Mooie tocht, ’s avonds maakte Liesbeth een heerlijke citroen kip aan boord.

2013-07-25-at-11-22-45

Zondag de 28e juli voeren we naar Spetsai, maakten een grote havenrondvaart, maar de haven was overvol, voeren door naar Porto Kelli, waar we ankerden in een kleine baai naast de stad recht voor de kerk. Aten weer bij Rosas en werden getrakteerd op een mooi concert, voor de deur van de kerk.

Maandag vertrokken we na het ontbijt om 1000 uur naar Spetsai, waar we ankerden naast 3 opgelegde watertankers, met een lijn naar de wal, rustig plekje dachten we, maar ’s avonds lagen we 7 dik in de overvolle haven. Maakten een mooie avondwandeling onder leiding van Liesbeth, die daar lang geleden 2x vakantie vierde. Onherkenbaar veranderd. De volgende morgen maakten Liesbeth, Mike en Sammy een lange wandeling, terwijl Truus en Steve nog wat inkopen deden.

We vertrokken om 1100 uur naar Poros,  waar we om 1700 met het vooranker afmeerden. In de loop van de avond en nacht moesten we 3 maal herankeren, in verband met ankers die over elkaar heen lagen dan wel ploegend meegenomen werden, leve het charterseizoen! Voor de zekerheid aten we aan boord, m.b.v. de souvlaki tent aan de overkant.   Ook bleek dat sinds het hoogwateralrm in de bilge onze regulator en Mastervolt de batterijen niet optimaal oplaadden. Werk aan de winkel! Maakten de contacten van de regulator schoon, wat enige verbetering gaf, maar nog maar even verder zoeken en de batterijen doormeten wanneer Truus en Steve van boord zijn.

We vertrokken woensdag de 31e, nadat we nog even moesten verhalen omdat een catamaran ons anker meenam naar een prachtig baaitje onder Ak Dana. Heerlijk gezwommen en na een pastaatje aan boord, vroeg naar bed.

2013-07-27-at-16-09-13

Donderdag 1 augustus, de verjaardag van Mike, zeilden we naar Korfos, (na een verjaardagsontbijt met zang en cadootjes), waar we afmeerden aan de gemeente steiger. ’s Avonds werd de verjaardag uitgebreid gevierd met een heerlijke visschotel bij George Stavedo.   De volgende dag zeilden we van Korfos naar een rustige baai, dat werd een baai tenZ van Perdika op het eiland Aegina. Er lag een kabel, waar we wat dicht bij lagen, zodat we een lijn naar de wal brachten. Heerlijk gezwommen, de kabel bleek een oude analoge telefoon kabel te zijn die buiten gebruik was en een stuk opgenomen. ’s Avonds gaarden we een kip op de bbq. De volgende dag werd met algemene stemmen besloten om nog een dagje in het baaitje te blijven hangen, hielden een rustdag, zwommen en maakten een wandeling. ’s Avonds maakte Liesbeth een heerlijke pasta.

Zondag de 4e augustus voeren we na het zwemmen en ontbijt naar de hoofdplaats van het eiland; Aegina, waar de ferries vertrokken naar Pireaus. We meerden met het achterankertje recht voor de stad, vlak bij de ferryterminals. Steve en Truus kochten hun tickets voor de volgende dag 1010 uur. ’s Avonds kregen we bericht dat de overdrachtspapieren van het nieuwe landje in Portugal rond waren, waar we een mooie fles op opentrokken. Daarna maakten we een wandeling en Steve tracteerde op een dinertje, gezellig, naast de vismarkt op een pleintje onder de bomen. Sammy vond dat er iets teveel poezen op de begane grond waren en joeg ze de bomen in.

Maandag de 5e augustus brachten we Steve en Truus na het ontbijt naar de ferry, die met een half uur vertraging vertrok. Jammer, het waren twee heel gezellige weken, we begonnen net weer aan elkaar te wennen. Goede reis en hopelijk tot gauw!   We besloten dezelfde middag naar de baai van Kolpos te zeilen, er waren ondertussen best wat klussen te doen.

De regulator van de dynamo laadde de accu’s erg onregelmatig en de Mastervolt stopte het laden voordat de accu’s echt op spanning waren. De dekverlichting moet nog steeds worden gemonteerd en de ankerrollen moeten worden verwisseld. Komt goed uit, de komende dagen is het BF8 Noord in de golf en de Zuid Cycladen. Vrijdag hopen we alles rond te hebben en via Poros (wasserij en gas) volgende week maandag  naar Nisos Milos te vertrekken, om Alex en Nel de 26 in Santorini op te kunnen vangen.

2013-07-30-at-09-09-14

De weerberichten geven een window van 4 dagen, waarna weer een kracht 8 Bf uit het Noorden wordt verwacht, dus zaak om in een beschutte baai dit af te wachten! De volgende aflevering gaat dus over het rondje Aegean, stukje met Alex en Nel via de Zuidelijke Cycladen, Dodecanesos terug naar Turkije (Marmaris).