Jul 262014

SAM_1387 - 2014-07-15 at 06-07-17

Reisje 2014 Aegean-Ionian, via Corinthe kanaal. juli 2014.

Marmaris, Ciflik, Simi, Knidos, Kos, Gaidanos, Fimeira, Mykanos

Begin juli vloog Michael naar de boot om deze klaar te maken om 4 juli te water te gaan. Antifauling, poetsen, nieuwe annodes, afsluiters smeren en maxprop nieuw vet. De motor was voor de winter al van nieuwe olie en filters voorzien.

De achtste kwam Liesbeth en Sammy via Bodrum aan boord, we kochten een nieuwe dinghy en bb. motor, nu een Suzuki 2.5 pk, viertakt, 12 kg!!

We besloten om de boot uit Turkije weg te halen, de “Alegria” staat te koop en is btw betaald, Marmaris is dus niet de ideale verkoop haven. (Of iemand moet denken, he leuk ligt al in een heerlijk vaargebied) Ook verliep onze Turkse residentie de 17e juli.

De boot was onder douane bond, moest dus weer “varend” gemaakt worden en een uitklaring op de transit log, wij moesten ons laten zien bij immigratie, voor het uit stempel in het paspoort; een heel gedoe nog.

De 15e klaarden we uit aan de ferry pier en voeren naar Ciflik, waar we bij Mohaamed’s Place meerden voor een sober maar voedzaam avondmaal.

De 16e voeren we door naar Simi, Pedi baai, waar we een plaatsje aan de pier vonden recht tegenover de supermarkt. We hadden al gestored in Marmaris, maar bier wijn en raki zijn in Turkije voorzien van een fikse accijns tegenwoordig, dus dat kwam goed uit.

2011-09-12 at 16-30-30 - Version 3

Donderdag voeren we door naar Knidos, waar we schuilden voor een NW storm tot de 20e juli.

Nu waren we dus echt illegaal in Turkije. We voelden ons niet schuldig, storm, overmacht. Bovendien hebben we een heerlijke tijd in Turkije gehad, we zullen het

het vaargebied gaan missen!

(Ook zou een beetje onafhankelijke rechter het aantal illegale Hollanders in Turkije tegen de illegale Turken in Holland wel eens weg mogen strepen, leuke studieopdracht).

We maakten de obligate wandeling naar de vuurtoren aten heerlijk in het restaurant rode mul en lakten de vloer van het gastenkamertje. Liesbeth maakte een nieuwe hoes voor de bb motor en zo konden we de storm weerstaan.

De 21e vertrokken we naar Kos en vonden een plekje aan de stadspier, in de oude stad, voor de wildkampeerders. We hadden een prachtig uitzicht over de oude haven en de muren van het fort.

We klaarden in en kregen te horen dat we een jaar in Griekenland mochten zeilen, zonder ons iedere maand opnieuw bij de kustwacht te moeten melden. Een hele verbetering! We kochten een Griekse simkaart voor de weerberichten en aten een Stifado met tzaziki en Griekse sla, OK Greece, here we are!

De volgendse morgen vertrokken we om 0900 uur , na diesel te hebben geladen in de Marina. Daar bleek onze ontluchting van de tank te zijn verstopt, wat met doorblazen kon worden oplgelost.

We motorzeilden langs de ons nu al 18 jaar zo bekende kust (in 1996 huurden we de Kara in Gulluk) Om 1700 uur kwamen we ten ankerden we in de baai van Ay Yerhuis.

We naaiden een scheurtje in het grootzeil en maakten een lijn achter vast voor de nacht, die we s’ nacht weer losmaakten ivm een opstekende Z. Wind.

SAM_1395 - 2014-07-22 at 14-49-17

Om 0900 uur de 23e vertrokken we naar Fournoi, waar we na een heerlijke zeiltocht om 1430 ankerden in Cliff bay op Fimaina met het achterankertje en twee lijnen op een piepklein steigertje.

We liepen over de istmus naar de hoofdplaats, dronken daar een glaasje wijn met een ansjovisje van de herbergier en aten ’s avonds op het strand bij het steigertje.

De baai voor ons alleen, behalve een paar vissersschepen.

De 24e vertrokken we naar Mykinos om 0700 uur, bij vertrek zat het ankertje onder een boietros, maar met wat breiwerk en brute kracht kregen we het in 15 minuten los. We motorzeilden bij rustige zee en maakten om 1645 in de marina vast aan stuurboord. Er werd een fikse N6 verwacht, zodat we besloten zondagmorgen te vertrekken naar Tinos.

We ontzilten het schip, laadden wat diesel bij en namen het chroom af, klusjes.

Maakten een wandeling door de stad, (Marken en Volendam) en aten bij Kosmos, uit de Rough Guide, heerlijk een mixed fish grill. Daarna besloten we naar de jachthaven terug te lopen, levensgevaarlijk langs de kliffen boven zee en de autoweg.

Op vrijdagavond werden we ingebouwd in catamarans en andersoortige schepen op mooringlines. Net Vlieland in de zomer. Alleen dan nog met zand.