May 182008

12 – 16 mei 2008, van Ayamonte naar Ceuta

Na de laatste zaakjes voor het huis te hebben geregeld; gravel, huismanagement en sleutelmaker, was het dan zover.

9 en 10 mei maakten we de boot gereed; olie, ververst, olie en brandstoffilters vervangen, stores en water geladen, gasflessen gevuld, boot gepoetst en barang gestuwd.

Op 11 mei sloten we het huis af en was Arlette, onze buurvrouw, zo vriendelijk om ons naar Ayamonte te brengen.

12 mei om 1000 uur vertrokken we op de vloed.

Met de eerste ebstroom en een NW wind zeilden we de Guiadiana uit.

De wind nam in de middag iets toe tot West 5 en in de avond in de baai van Cadiz tot West 6 met een flinke, meegaande deining.

Net voor donker, om 2130 uur, meerden we af in de Marina des Americas, in de handelshaven van Cadiz naast de cruiseschepen, na een heerlijke zeildag.

De volgende dag maakten we een stadswandeling, deden wat boodschappen en aten tussen de middag gezellig op het terras van Felipe el Catolica in de hoofdstraat van de oude stad, (tussen een Zwitserse familie en een Australisch stel op huwelijksreis, het seizoen is begonnen)

De 14e mei vertrokken we om 0900 uur uit Cadiz en zeilden voor een Westelijke wind ¾ naar Barbate, net voor de ingang van de straat van Gibraltar, tegenover Tanger. Later ging de wind nog meer liggen en werd het motorzeilen rond Cabo Trafalgar. Na een rondje met Tobias, aten we in de jachtclub een heerlijk stuk verse tonijn, uit de dagelijkse oogst van het net dat voor de haven ligt en 6 mijl zeewaarts steekt.

’s Morgens om 0900 vertrokken we samen met de tonijnvissers en motorzeilden we voor de stroom in een variabele wind tot Tarifa.

Vlak voor Tarifa zagen we een enorme Halo rond de zon, wat de morgen toch wel uniek maakte met links Europa, rechts Afrika en boven ons die enorme gefilterde zon, omrand met een ultraviolette cirkel.

Na Tarifa trok de wind aan tot een dikke 5 uit het West Zuid Westen, zodat we met 7,5 knopen per uur de straat dwars overstaken naar Ceuta.

Daar kwamen we om 1530 aan, tankten vol voor het seizoen en deden de verdere taxfree boodschappen.

De “Alegria” is terug in Afrika en terug in de Middellandse Zee.

Posted by at 1:06 pm

Sorry, the comment form is closed at this time.