Jun 032008

Costa Blanca, van Almeria naar Cartagena, 24mei-3 juni 2008

Het weer blijft miserabel. In10 dagen hebben we 3 depressies voorbij zien komen, zodat we een week in Almerimar moesten blijven om enigszins comfortabel het klimaat te kunnen weerstaan.

Nog net geen regen, we zitten bijna op het droogste stukje van Europa, maar geheel bewolkt en een koude Noordelijke wind, meestal kracht 7.

Het achterland ziet er niet uit, door de vele `enerados`, intensieve tuinbouw onder grote plastic kleden, Liesbeth noemt ze Berber/tomaten tenten, vele kilometers lang.

Door de noorder stormen is het op zee daarom voor een jachtje extra gevaarlijk, omdat bij deze omstandigheden de zee vol ligt met soms wel honderden meters stuk gewaaid plastic.

De sfeer in de haven is prima, veel overwinteraars en veel toerzeilers op doorreis.

En de Alpujarra is vlak bij. Een heel bijzonder gebied van 50 kilometer breed, met een hoogteverschil van 0 naar 3450 meter.

We huurden daarom een autootje en hebben in dit bijzondere woeste landschap prachtige tochten gemaakt en de mooiste vergezichten en dorpjes gezien. Gegeten in Trevelez, het hoogste dorp van Spanje, 1150 inwoners en op 1590 m. hoogte (op een terrasje in de zon en uit de wind!!). Ham gedroogd in de bergwind (heel beroemd in Spanje) met een rosé uit de streek en patates a la pobre. Simpel maar allemaal even lekker, met uitzicht op de sneeuw van de Siërra. (Liesbeth eet nooit meer Parma ham, zegt ze.)

De 29e zijn we doorgevaren naar Almeria, we wilden eigenlijk door naar Garrucha, het eerste vissershaventje aan de Costa Blanca, maar de doorstaande deining was nog zo hoog, dat bij de doorstaande WNW wind van 20-24 knopen de zee al begon te krullen, zodat we besloten het Alcazaba van Almeria te gaan bezichtigen en de baai inzeilden. Om 1600 uur zeilden we de haven binnen, nadat we een mijnenveeg oefening van de NATO hadden omzeild, waar we bij de jachtclub een mooi beschutte ligplaats kregen.

Het Alcazaba, het Moorse fort, is prachtig gerestaureerd, ligt prachtig boven de stad met mooie tuinen en was zeker de moeite waard. Na een tappa op het plein voor de kathedraal, kropen vroeg in bed.

Op 30 mei voeren we door naar Garrucha, mooie zeildag, WNW 4/5. Garrucha is een visserhaven met een klein koopvaardij gedeelte voor de export van fosfaat. We werden aan de dieselsteiger geprikt, maar de deining uit het Westen krulde recht de haven in, wat erg oncomfortabel was tegen de autobanden en de betonnen pier. Met al onze fenders konden we de zaak nog bestuurbaar houden, maar toen ’s morgens bij daglicht het begon te onweren met een stevige ZW er, zijn we snel naar de vissershaven verkast en hebben ons vastgeknoopt aan een stevige visserboot, 4 dik in de luwte van de visafslag. Het was weekend, dus we lagen niemand in de weg en de vissershaven lag goed beschut tegen de binnenlopende deining. De volgende dag vluchtten nog twee Engelse jachten voor de storm Garrucha binnen en zagen ons in de vissershaven liggen, waarop ze direct dit voorbeeld volgden.

Zondagmorgen vertrokken we naar Cartagena, waar we ’s avonds om zes uur binnen liepen.

Een heel bijzondere baai en een prachtige plek dat mijnheer Hasdrubal, de broer van Hannibal, uit Carthago hier in 243 vC. gesticht heeft.

Jammer genoeg stond het Romeinse theater in de steigers, maar Cartagena is een heel sympathiek aandoende Spaanse stad, waar we dan ook een paar dagen bleven.

We lagen aan de boulevard, zodat we ‘s morgens ontbeten met tostados/tomate, verse sumo en “americano’s” met uitzicht op de boot.

De boot had door het vele slechte weer en zout weer een stevige poetsbeurt nodig, Liesbeth ontdekte een Corte Ingles en Michael kreeg het modem van de korte golf radiozender met onderdelen uit Nederland weer aan de praat, zodat we nu dagelijks 5 daagse vooruitzichten van opgegeven spotposities van de Amerikaanse marine via “saildocs” kunnen ontvangen, wat “remote-ankerplaatsen” (zijn die er nog???) mogelijk maakt. (als de zon weer gaat schijnen).

Zodra er weer een mooie wind staat, varen we door naar Alicante.