Sep 052010

Murphy’s Law.

Thessaloniki, Volos,Ormos Vathoudi, Milina, , Ormos Adriani, Skiathos, Ormos Skiathou, Megali Ammos, Nisos Alonisos, Ormos Panormos, Palaio Trkeri, Pireaus, Volos werf, Alonisos, Stena Vali, Nisos Pelagos, Ormos Planitis, Skyros, Ormos Linaria, Oost Sporaden;Nisos Psara, Lagada, Nisos Chios, Chios Marina.

Na een volledig verzorgde reis met rolstoelen en eigen vervoer met speciale busjes en met liften die ons uit het vliegtuig haalden kwamen we op 28 juli aan in Tessaloniki. Met de auto reden we door het eenzame Noord-Griekenland om langs de Meteoras te gaan, die we door het gebroken been hadden gemist. De kloosters waren indrukwekkend zoals ze daar zaten boven op de merkwaardige rotsformaties. Je kon ze bezoeken, maar de hoeveelheid trappen waren iets te veel voor Liesbeth, die nog steeds met een kruk liep.Maar in ieder geval waren ze ook de moeite waard alleen vanaf de buitenkant. Toen we bijna bij Volos waren werd het tijd om te tanken en tot onze verbazing waren alle pompstations dicht. Er was een staking, al een week. Daar hadden ze ons bij Budget niets van verteld, we vonden het al zo merkwaardig dat er soms bij een tankstation een hele langer rij stond. Zeker bijna gratis. Een bijna lege tank en nog geen hotel. Bij Budget in Volos kwamen ze erachter dat er een station was dat aanvoer van benzine had. Dus stonden we een uur in de rij, moe en hongerig, en boos op de grieken die er een puinhoop van maken. Het hotel werd door Budget geregeld.

De volgende dag kregen we de rekening van het verblijf op de werf, na veel gesoebat. Zodra iets op schrift staat moet er belasting bij en die was uiteraard niet bij het overeengekomen bedrag  inbegrepen. De prijs voor een maand op de wal zou dan astronomisch zijn geworden. Geen aardige griek, soms, als je geen keuze hebt, halen ze je het vel over de oren.

Eenmaal in het water  hadden we geen druk op de het drinkwater. Na overhalen van de pomp was er weer druk, maar wel erg weinig. Het bleek een combinatie van druktank en pomp, gaatje in het membraam van de accumulator. Na plaatsen van een nieuwe pomp was het iets beter. We bestelden een nieuwe in de USA via internet en hielden de druk op peil met een fietspomp, tweemaal per week. We huurden een autootje bij onze vrienden van Budget en deden boodschappen en verkenden het schiereiland Trikeri. Op 1 augustus vierden we de verjaardag van de schipper met een heerlijke vismaaltijd in Aya Kiriaki.

2 augustus, zeilden we naar Milini aan de oostkust dat we al uitgebreid hadden bekeken met een de auto op Mike’s verjaardag. Lekker op een boei en de volgende dag in het haventje, water van het restaurant en de stoffige boot poetsen. s Avonds onweerde het ver weg en opeens stak er een westerstorm op en lagen alle boten ín de haven woest te bewegen’. Toen ook de herbergier alle stoelen en tafels van de kade haaldewas het duidelijk; een gevaarlijke situatie! Dus moesten we in het donker van lager wal wegvluchten om dieper in de baai gauw te gaan ankeren. We staan voor niets.

6 augustus. Naar Skiathos. In de haven waarschuwde men ons voor veel lawaai, het was misschien beter om aan de andere kant van de baai te gaan liggen. Zo gezegd, zo gedaan. Het was een vreselijk lawaai dat tot 7 uur ’s morgens duurde en afkomstig van 5 nachtclubs naast elkaar. Later hoorden we dat de politie geld ontving om een oogje dicht te knijpen voor deze gigantische overlast.  Toen we ’s morgens weer terug wilden naar de andere kant van de baai zat het anker muurvast onder een betonblok. Met veel kracht  en gedoe kwam het vrij maar dat was min of meer het einde van de motor en de bronzen nestenschijf. We konden alleen nog met groot beleid ankeren.  Skiathos was een leuk plaatsje waar we lekker aten, octopus stifado, de was deden en eindeloos naar  een nieuwe motor voor de winch zochten. Maar het was precies de verkeerde periode om iets te regelen want in de maand augustus is heel griekenland op vakantie

Er was wel een mooi winkeltje met antieke griekse gebruiksvoorwerpen waar Mike een paar beeldschone oorbellen kocht voor Liesbeths verjaardag.

De druktank kwam uiteindelijk uit Amerika en we moesten er ook nog eens  griekse belasting  over betalen! Een nieuwe winch kwam uit Pireaus. Daarom huurden we weer een auto, en vierden Liesbeths verjaardag in de bergen boven Volos, in Makrinitsa, verrukkelijk koel. Na het klauteren door het dorp verklaarde Liesbeth het been genezen en ze wil er niets meer over horen. Van het ophalen van de winch hebben we een leuk dagje gemaakt in Athene, gewandeld om de Akropolis en gegeten in de Plaka, een grote wens van Mike die daar vroeger erg veel was geweest. We hebben nu tussen alle toestanden door bijna alle baaien van de baai van Volos gezien en we blijven het hier een mooi gebied vinden.

23 augustus wordt de winch geplaatst op de werf in Volos en we vertrekken zo gauw mogelijk richting oostkust, maar dat wordt niet makkelijk omdat de meltemi flink waait. Zou er nu een einde komen aan de pech?

De 25e steken we over van Trikeri naar Nisos Alonysos, een van de mooiere eilanden van de Noordelijke Sporaden, waar we afmeerden achter een anker voor in Steni Vala, een prachtig baaitje en begin van een paar prachtige wandelingen.  De volgende dagen zeilden we via Nisos Pelagos ,(geheel onbewoond buiten twee kloosters, geiten, koeien en een zwarte stier), waar we ankerden in een gigantische landlocked baai in het noorden; Ormos Planitis, dat bereikbaar is via een kanaaltje, pal Noord-Zuid, tussen bergen, naar Nisos Skyros. Dit is het meest Oostelijke eiland van de Noordelijke Sporaden en misschien wel het mooiste.

We huurden weer een autootje maakten een rondje over het Noordelijke deel, prachtig en heerlijk vis gegeten in een vissersdorp en over het bergachtige onbewoonde zuiddeel, waar we de beroemde wilde paarden zagen.

Op 30 augustus staken we over naar Nisos Psara, ons eerste eiland van de Oostelijke Sporaden.

We hopen dat voor ons de wet van Murphy met het verlaten van de Noordelijke Sporaden, de genezing van Liesbeth’s been en het verhelpen van de drinkwater en ankerwinch problemen is beeindigd. Op naar de Oostelijke Sporaden en Azië!