Sep 152008

Verwaaid, met de auto langs de Noordkust en naar het binnenland van Gallure, Olbia van 11 tot 16 december.

Op 11 september werd Michael in het ziekenhuis onderzocht, omdat de uitslag niet bevredigend was, moest er op maandag 16 september een nieuw onderzoek worden verricht.

Omdat er intussen een stormwaarschuwing voor de Straat van Bonifacius van Westelijk 9 BF was, besloten we aan de oude stadspier vast te maken met 6 trossen, gemarld tegen het schavielen en zetten onze “Schotse”-multi purpose plank tussen de fenders en de granieten kademuur.

We huurden een autootje voor een paar dagen om het leed te verzachten en reden de 12e via het binnenland naar Porto Torres en langs de Noordkust terug via Castelsardo, Isola Rossa, Santa Teresa di Gallura, Palau en Marina dell’Orso terug naar Olbia.

Op de heenweg bezochten we de Basillica della Santissima Trinita di Saccargia. Een mooie Romaanse kerk uit de tijd van Pisa (1116) met prachtige frescos. Het tenderen langs de kust verliep onproduktief, of de verbindingen waren miniem, of de beschutting was niet optimaal.

Het best leek nog Porto Torres, door de direkte ferry verbinding naar Genua en de nachttrein aansluitend naar Arnhem.

Maar het haventerrein lag toch redelijk open naar zee, en daarmee op de winterstormen (NW) uit de Golf van Lyon, niet optimaal vanuit Santa Catarina.

We besloten daarom toch voor de optie Rome en leggen de boot deze winter op de wal bij Tecnomar in Fiumicino, op 30 minuten lopen vanaf het vliegveld.

Deze beslissing kwam mede tot stand doordat we op de terugweg van Santa Teresa naar Olbia in de bergen een cycloon over ons heen kregen met enorme onweersbuien en hoosbuien. Soms kwam de bliksem wel van 4 kanten tegelijk! (In Sassari, vlakbij, waren de bomen ontworteld en was er 70 knopen wind gemeten, stond de volgende dag in de krant).

We maakten ons zorgen om Marjolijn, Berend Jan en de kinderen, die die nacht zouden oversteken met de ferry vanuit Genua naar Porto Torres en uiteraard ook om onze boot aan de kade in Olbia.

Maar de prioriteit op dat moment was uiteraard eerst om heel uit de bergen in Olbia aan te zien komen.

Dat lukte, iedereen reed heel beheerst, uitzonderlijk zelfs. Bij aankomst in Olbia lag de boot er goed bij. De ankerliggers uit de baai lagen nu ook voor de kant (sommigen na 3 keer krabben) en vertelden 52 knopen te hebben geklokt op de piek van de storm.

Marjolijn belde de volgende dag goed te zijn aangekomen en weinig van het slechte weer te hebben gemerkt op de grote ferry. (De jongens had ze een primatourtje gegeven, maar achteraf waarschijnlijk onnodig). Gelukkig maar.

Ze zaten deze week bij vrienden, dus we spraken af om donderdag weer te bellen, nadat we de Maddelena’s hadden verkend.

Zaterdag, er stond een flinke wind, 28-30 knopen, hebben we de binnenlanden van Gallure verkend.

Prachtig woest bergachtig landschap met Nuraghes (uit 1440-900 vC ) We reden naar de Nuraghe de Albucciu, bij Arzachena, waar een wooncomplex was opgegraven en gevonden en maakten daarna een prachtige wandeling door de bergen naar een tempelcomplex, uit dezelfde periode, de Tempietto di Malchittu.

Onderweg zagen we adelaars, en nog veel meer in een wild landschap met woeste granieten reuzestenen, waarin de tempel en de nuraghes heel natuurlijk verstopt zaten.

Daarna reden we naar de andere kant van Arzachena, naar de Tombia giganti, of de Coddu Vecchju, de begraafplaatsen uit die periode, een soort dubbele hunebedden.

Vandaar gingen we de bergen in; Aggius en de oude Romeinse hoofdplaats Tempio Pausania.

In Aggius hebben we heerlijk gegeten, een mooi bergstadje met granieten huizen en in Tempio hebben we de kathedraal ( barok) en het provinciehuis bekeken.

Na een uurtje benzine te hebben gezocht, waren we om 1900 terug aan boord.

De volgende dag was het weer nog steeds slecht, we hebben toen (eindelijk) de films bekeken die we al een jaar aan boord hadden.

Maandag was de uitslag in het ziekenhuis gelukkig goed, maar het weer nog steeds een dikke ZW 6.

We besloten daarom dinsdagmorgen te vertrekken naar Isola la Maddelena, via het 13 feet channel boven Isola di Stefano (en de NATO) langs.