Apr 102013

Noord Oost Aegean, Dardanellen en Bosporus.

Nisos Lesbos; Mitilini, Mithimna,  Aeolian Coast; Ayvalak, Bozcaada, Dardanellen; Canakkale,  Gelibolu, Zee van Marmara; Karabuga, Asmalkoy (Marmara Adasi),  Princess Islands; Heybeliada (Cam Limani), Burgazada,  Istanbul; Fenerbace Marina,  Bosporus, Zwarte Zee; Pozkoy, Istanbul; Kalamis Koyu, Zee van Marmaris; Esenkoy, Katirli,  Marmara Adasi; Asmalikoy, Port Marmara, Dardanellen; Canakkale,

2012-06-24-at-10-46-39

In Miltini lagen we midden in de stad, voor de afwisseling leuk, maar veel verkeer en ’s avonds een demonstratie tegen de Euro van de ultra rechtse partij Sigma 7 met veel bier en vuurwerk. We laadden water,  werkten de e-mails bij en vertrokken de volgende dag naar Ayvalik, waar we ankerden en een wandeling maakten naar de “Duivelsberg”.

De 4e juni voeren we verder naar Mithimna, een leuk plaatsje aan de Noordkust van Lesbos, waar we ongeveer om 4 uur ’s middags aankwamen. Peter en Lineke vingen onze trosssen op, die hadden ons al lang zien aankomen, een onverwacht weerzien, dat we vierden met een gezamenlijk maal in het Octopus Restaurant.

Later bleek ons achterankertje te krabben; er zat een stuk betonijzer tussen de vloeien, met behulp van Peter en Lineke werd verhaald naar een andere plek en het voorste anker gepresenteerd.  Later in de morgen voer een Amerikaans motorjacht ons anker eruit en werd opnieuw geankerd, nu in 3 talen, Frans, Grieks en Engels.

2012-05-24-at-15-34-31

’s Avonds kookte Peter en Mike had nog een mooie fles, we aten heel gezellig op de Alegria en namen afscheid; Peter en Lineke wilden de volgende morgen heeel vroeg vertrekken naar Limnos, terwijl wij aand de Turkse kant bleven.

De volgende morgen laadden we diesel in de vissershaven en vertrokken naar Bozcaada, waar we ’s middags om 1600 uur aankwamen. Bozcaada is een leuk en mooi eiland, met een vaste veerdienst naar de Turkse vaste wal en een ferry dienst naar Channakale in de Dardanellen.

De volgende morgen vertrokken we met NW5-6 en motorzeilden  hoog aan de wind naar de ingang van de Dardanellen, waar de wind minderde en we tegen de stroom naar Channakale motorden, waar we inklaarden en twee nachten bleven.

Leuke stad, lange boulevard, prachtige parken. Marine en oorlogs museum en een replica van de Turkse mijnenveger voor de wal die het Franse slagschip Barth tot zinken bracht in 1915.

Vertrokken 9 juni vanuit Chanakkale naar Karabuga, maar kregen net buiten de Dardanellen motorpech, de aandrijfriem van de koelwaterpomp brak, wat we gelukkig snel konden repareren.  Door de stevige NNO wind, tegen, besloten we terug te keren naar de ingang/uitgang van de Dardanellen en gingen in Galipoli ten anker met een tros op de veerpont KaraHassan ogulari, (Zwarte Hassan de eenogige) die daar lag te wachten op reparatie.

We bleven een dagje hangen, bezochten het Piri Reis museum (die in Galipoli is geboren) en Sammy bouwde een relatie op met de dorpsjeugd, die bij onze ankerplaats zwommen en van de zwarte hassan doken.

Hij joeg de jongens achter elkaar het water in.

De 11e vertrokken we naar Karabuga, motorzeilden op kotterfok en grootzeil hoog aan de wind. In Karabuga was een coaster kolen aan het laden, zodat we buitengaats bovenwinds ten anker gingen, recht voor een middeleeuwse muur met uitkijktorens, tussen een strandje en de oude ruines van de toenmalige haven.

We maakten een avondwandeling over de muur en aten aan boord met een prachtig uitzicht.

Maakten de volgende morgen een wandeling over het Turkse platteland, tussen de koeien en tarwevelden, kregen koffie aangeboden van een Turks boeren echtpaar, zwommen in de Zee van Marmara en vertrokken naar Asmalkoy op Marmara eiland.

Omdat het prachtig zeilweer was voeren we door het Araplar Channel, best spannend.

Maakten een wandeling door het dorpje van niks, erg landelijk, maar toen we vroegen of er ergens iets te eten viel werd er druk getelefoneerd en aan het begin van de vissershaven voor ons gedekt, heerlijke verse mul en een zeebaars, dat er op zijn Turks met een raki, ui en zout,  goed smaakte.

2012-06-25-at-16-28-41-version-2

De volgende dag voeren we door naar de Prisessen eilanden, net onder de ingang van de Bosporis, voor de Aziatische kust van Istanbul (Fenerbace). We ankerden in de Cam Liman, een prachtig beschutte baai, maar met erg veel zwerfvuil.

Maakten een wandeling over Heybeliada, het eiland met de Marine academie en deden wat klussen aan de boot en motor .

Vertrokken de volgende morgen naar  Burgazada, waar we een boeitros oppikten en een wandeling maakten, heerlijk vis aten en een waterpijp rookten  met uitzicht op de lichtjes van de Bosporis en Istanbul.

De volgende morgen vertrokken we naar de jachthaven van Fenerbace, waar we om 1100 uur afmeerden, naast de helihaven.

We bleven in Istanbul van 15 tot 22 juni en bezochten dagelijks de stad met veerboot en taxi; Topkapi, de brug, de vismarkt, de oude bazaar, waar we nieuwe oorbellen voor Lisbeth kochten en de kruiden bazaar; de Aya Sophia, de Blauwe moskee, de pilaren fontein (geschenk van de Duitse keizer), maakten een wandeling door het park, aten in Kalekoy, namen de ferry door de Gouden Hoorn en bezochten de Chora kerk, aten broodjes vis (Ekmek Balik)

De laatste dag pikten we de was op, ladden diesel en water en ankerden voor het riviertje van Fenerbace en het park. Liesbeth voelde zich niet helemaal lekker, misschien was een week sight seeing toch iets teveel geweest.

We hielden rust en bbq wat aan boord.

2012-06-24-at-10-20-56

De 22e, na een wandeling door het park met Sammy, vertrokken we naar de Bosporus, een spannende tocht langs de stad, veel ferries, veel scheepvaart, flinke golfslag en 4 mijl stroom  (tegen). Na de tweede brug wordt het verkeer dragelijker en ontbeten we.

S’ Middags om 1300 uur kwamen we aan in Pozkoy, het eerste haventje in de Zwarte Zee, waar we achter de pier, voor het strand, ankerden.

We maakten een wandeling, zwommen wat en aten een zeebaars aan de wal.

Sammy gedroeg zich uiterst verontrustend met een hondhomovriendje en zette het dorp op stelten.

We hielden een rustdag in Pozkoy, stil badplaatsje met koe op het strand, waar veel mensen uit Istanbul het weekend doorbrengen. We ontbeten in het dorp, deden wat boodschappen, zwommen wat en leerden Sammy apporteren.

We kregen antwoord van schoondochter Sigrid op ons voorstel om met Jaap en Jilles te zeilen van 25 juli tot en met 1 augustus. Yes, de jongens zijn dol enthousiast. Na veel wikken en wegen besloten we derhalve terug naar het zuiden te varen.  Het noorden was toch iets saaier mbt. natuur en historie. Ook waren er veel kwallen in de Zee van Marmara, ook de reis naar Istanbul of Izmir vanuit Groningen was minder gemakkelijk dan naar Dalaman.

1250 km terug dus, nu downwind en varen op schema; 25 juli; 2120 uur Dalaman vlucht HV 745.

Op de 24e deden we nog een klein rondje in de Zwarte Zee  en voeren ’s middags de Bosporus in. Er stond een krachtige noorden wind, maar zeilen op de Bosporis is verboden, dus downhill met 4 mijl stroom mee.  Het was nog spannender dan op de heenreis, 10-11 knoop, op een gegeven moment hadden we 7 koers kruisende ferries tegelijk, 5 van bakboord en 2 van stuurboord.

Om 1800 uur kwamen we voor anker op ons plekje voor Fenerbace, Mike had ’s morgens op de visafslag van Poskoy een (Zwarte Zee) zalm gekocht, die heerlijk smaakte op de BBQ. We kregen s’ avonds bevestiging van de booking voor de jongens naar Dalaman.

De 25e vertrokken we naar Esenkoy (Katirli) aan de zuidkust van de Zee van Marmara, waar we om 1600 uur over bb. afmeerden in de vissershaven. Daar ontzoutten we het schip, laadden water en de batterijen en maakten een wandeling door het dorp. De volgende morgen was er markt en geen wind, dus besloten we te blijven. Grote prachtige markt met veel heerlijk fruit en groentes, het deed ons aan Sicilie denken. Liesbeth verhuisde met Sammy naar het strand. Mike verrichtte preventief omderhoud.

2012-06-26-at-10-23-11

De volgende dag zeilden we van Esenkoy naar Asmalikoy op Marmara Adasi met harde wind en regenbuiene, waarin soms gereefd moest worden. Er stond een korte steile golfslag en sinds de Noordzee- waaraan we door de golfslag  werden herinnerd- moesten we de zeilpakken aan.

We hielden de volgende dag een rustdag, strand, klusjes en lezen.

De 29e verhaalden we naar de hoofdplaats van Marmara; Port Marmara, twee uurtjes zeilen, waar we om 1400 uur afmeerden.  Leuke plaats, Turkse touristen only, mooi stadje en heerlijk in een klein restaurantje gegeten, allemaal puur turkse gerechten en allemaal aanbevolen door oma die in de keuken stond.

De 30e vertrokken we naar de Dardanellen met een harde wind, NO 5 die later in de Dardanellen aantrok tot een 7. Om 1700 uur meerden we af in Canakkale, in de stads marina. De weersvooruitzichten waren voor de komende dagen storm tot stormachtig.

2012-05-31-at-12-25-58

We besloten het betere weer af te wachten en in Canakkale de procedure in te zetten om een Turkse residentie te krijgen. Dit omdat we nog een paar jaar in Turkije wilden blijven zeilen en dat met de nieuwe visaregeling niet voor meer dan 3 maanden per jaar mogelijk zou zijn. Een ambtelijke uitdaging voor de stormdagen dus